GPS-ga vöörimootorid – mis ja milleks?

17.04.2018
GPS-ga vöörimootorid – mis ja milleks?

GPS-ga vöörimootor on viimastel aastatel paljude kalameeste märgade unenägude ihalusobjekt. Märgade unenägude all peame loomulikult silmas kalapüügiga seotud unenägusid. Aasta-aastalt ilmub neid mootoreid reaalselt järjest enamatele kalastuspaatidele. Kiiremat levikut on siiani takistanud selliste mootorite kõrged hinnad, kuid 2018.a. on seoses soodsamate mudelite tulekuga needki paremaks muutunud.

Siinkohal räägime veidi sellest, miks sellised mootorid head on, mida nende valikul jälgida ja mida nende paigaldamisel tuleb silmas pidada.

Mida GPS-toega mootoriga teha saab?

Senise praktika kohaselt annavad sellised mootorid üsna mitmeid eeliseid:

  • Seda saab kasutada paadi paigal hoidmiseks ankru asemel. Kui mootorile anda nö „ankurdamise“ nupuga korraldus, siis fikseerib GPS täpse punkti ja mootor hoiab paati selles punktis paigal, töötades ühtlaselt, pidevalt ja märkamatult vastu nii tuulele kui voolule, mis paati paigast liigutada püüavad. Eriti palju kasu on sellest paikades või oludes, kus ankur tavaliselt libiseb või „ei pea“. Samuti siis, kui tahetakse püügipaigas paarikümne meetri kaupa liikudes ja peatudes vaikselt asukohta vahetada. Ankruga kaasneks sellega veealune mudapilv ja bensiinimootori käivitamine, elektrimootoril piisab paarist nupule vajutamisest.
  • Elektrimootor võimaldab püügipaigas paadi asukohta hääletult ja kalu häirimata muuta, püüki samal ajal praktiliselt katkestamata.
  • Elektrimootori kiirus ja suund on võimalik väga täpselt paika panna, ja ta hoiab neid ka tuulest ja voolust sõltumatult ilma juhi osaluseta. Näiteks sügisel või kevadel nullkraadi lähedase veega trollida kiirusega 1 km tunnis, mis võimaldab ka väga passiivse kala võtma saada. Või liikuda tugevas voolus aeglaselt vastu- või allavoolu.
  • Elektrimootoriga on turvaline minna ka madalasse (alla 1 m) vette, kus hõljuv turvas või muda võivad ummistada bensiinimootori jahutussüsteemi.
  • Elektrimootori 2 labaga sõukruvi ei keri nii kergesti rohtu ümber kui bensiinimootori 3-labaga kruvi. Seetõttu saab elektrimootoriga edukalt liikuda ja paigal püsida ka suhteliselt rohustes ja madalates püügikohtades ja püüda kala rohuakendest.
  • Kajaloodi ekraanilt elektrimootorit juhtides on võimalik panna paat sõitma suvalist etteantud trajektoori mööda etteantud kiirusega ja samal ajal ise kalapüügiga tegelda.

 

Milliseid mootoreid pakutakse?

Kui elektriliste paadimootorite tootjaid on turul muidu palju, siis GPS-toega mootoreid toodab 2 tõsisemat tegijat – MinnKota ja MotorGuide. Kui MinnKota ilmus turule pisut varemgi, siis MotorGuide on tänaseks vähemalt Eestis märksa laiemalt kasutuses. Kui analoogsete mootorite hinnatasemed on konkurentidel üsna võrreldavad, siis MotorGuide mootorite kasuks räägivad päris mitmed asjaolud. Lühidalt kokku võttes:

  • MotorGuide mootori GPS on märksa kiirem ja täpsem, st paat püsib palju paremini paigal. Kui MotorGuide mootor lubab endale +/- 1m suurust kõikumist, siis sama hinnaklassi MinnKotal on see +/- 5 meetrit. Merel justkui polegi suurt vahet, aga väiksematel jõgedel-järvedel ja isegi Emajõel on 5-meetrine kõikumine juba väga märgatav ja häiriv. Lisaks lengerdab paat siis ka palju rohkem. Tõele au andes on ka MinnKota tippmudelil Ulterral täpsem GPS, aga selle mudeli hinnaklass on ca 2 korda kõrgem kui MotorGuide mudelitel. 
  • MotorGuide mootorid on palju vaiksemad. Mõõtmistulemuste kohaselt isegi 40%. Kalapüügil ja üldse looduses viibides on vaiksem mootor kindlasti parem.
  • MotorGuide on löönud käed Lowrance kajaloodide tootja Navicoga, nii et nende tooted ühilduvad. Lowrance paremate kajaloodide Elite Ti ja HDS ekraanilt saab soovi korral vastava ühendusjuhtme kaudu MotorGuide elektrimootoreid juhtida. MinnKota on teinud samasuguse koostööleppe teise suurtootja – Humminbirdiga. Paraku on Humminbird Eestis Lowrancega võrreldes suhteliselt nõrgal positsioonil. MinnKota ja Humminbirdi ühisel maaletoojal Normarkil pole Eestis ühtki töötajat ega tugiisikut, kes neist seadmetest midagi teaks ja suudaks kiiresti varuosadega varustada.
  • MotorGuide mootorite know-how ja komponentide saadavus on tänu mitmetele erinevatele edasimüüjatele Eestis oluliselt parem kui MinnKotal.
  • MotorGuide mootorite juhtpult ja jalapedaal toimivad juhtmevabalt, MinnKota jalapedaal on juhtmega mootori küljes. Mis piirab liikumisvabadust ja segab.

Tõele au andes on ka MinnKota MotorGuidest ees ühe aspekti poolest – nende üle 3000 EUR maksvat tippmudelit Ulterra on võimalik juhtpuldist distantsilt vette lasta. Kõigil MotorGuide mootoritel toimub vettelaskmine vaid kalamehe enda töökate käte abil.

Seetõttu räägimegi allpool rohkem MotorGuide GPS-ga vöörimootorite erinevatest mudelitest, mis on Eestis märgatavalt populaarsemad.

 

MotorGuide Xi3 on hetkel soodsaim.

 Kuni 2018.aasta alguseni oli MotorGuide esindatud mudeliga Xi5, mida toodeti nii magevee-(FW) kui merevee (SW) versioonis. Oluline on märkida, et magevee mootorid on reeglina musta ja merevee mootorid valget värvi. Kuna mootoritootjateks on USA firmad, siis on olulisemate näitajate parameetrid toodud naeltes ja tollides. Xi5 mootoreid toodetakse tõukejõuga 55, 80 ja 105 naela. Vastavalt vajalikule võimsusele vajavad need mootorid kas 12V, 24V või 36V nimipinget. Xi5 mootorite jala pikkused on 45“(113cm), 48“(120cm), 54“(135cm) ja 60“(150cm). Kõiki mootoreid ei toodeta kõigis variatsioonides. Reeglina on merevee-mootorite sortiment väiksem, võimsused suuremad ja jalad pikemad, kuna merele minnakse ikka mõnevõrra suuremate paatidega.

2018.a. kevadest on tootmises eelnimetatud MotorGuide Xi5 noorem vend Xi3. MotorGuide Xi3 toodetakse samamoodi magevee- ja merevee versioonidena, tõukejõuga 55 ja 70 naela. Neid mootoreid on tulenevalt võimsusest saada 12V ja 24V variantidena ning 48“ (120cm), 54“(135cm) ja 60“(150cm) jalaga.

Kui rääkida MotorGuide Xi3 ja Xi5 erinevustest, siis ega neid palju polegi – mõned muudatused konstruktsioonis ja fiksaatorites, veelgi vaiksem käik ja tehases tehtud juhtimispuldi eelhäälestused ongi kõik. Kõige meeldivam muudatus kalameestele on aga toote hind, mis on Xi3 mootoritel 400-500 EUR madalam kui sama varustusega Xi5 puhul, ja on praegu parima hinna ja kvaliteedi suhtega GPS-toega vöörimootor. Esimesed Xi3 mootorid on juba ka Eestis kohal.

Lisaks erinevatele parameetritele on mootorid erineva komplekteerituse tasemega. Ilma GPS-märketa mootorit osta ei tasuks, sest selline mootor GPSi ei kasuta ja asukohta hoida ei suuda.

SNR tähistab sisseehitatud Lowrance kajaloodiandurit, FP aga juhtmevaba jalapedaali. Ka ilma pedaalita mootoreid saab jalapedaaliga juhtida - selleks tuleb vastav pedaal lihtsalt juurde osta.

Näiteks mootorit nimega Xi5-55FW 48“ 12V FP SNR GPS tähendab, et tegemist on Xi5 tüüpi 55-naelase tõukejõuga (musta värvi) magevee mootoriga, millel on 48“ (120cm) jalg ja mis töötab 12V pingega. Lisaks on selle GPS-ga mootori komplektis nii sisseehitatud kajaloodiandur kui juhtmevaba jalapedaal.

Kõik need koodid ja tähised kehtivad nii Xi5 kui Xi3 mootorite puhul. 

Eeltoodud pika jutu jätkuks lisame ülevaatliku tabeli, kus on näha ka Xi3 ja Xi5 erinevate mootorite tavalised letihinnad. Loomulikult tasub alati küsida soodsamat hinda.

MOTORGUIDE GPS-i ja juhtmevaba juhtpuldiga vöörimootorid ja nende hinnad
Mudel Võimsus, jala pikkus, tööpinge Ainult GPS SNR/GPS FP/SNR/GPS
Xi3 Freshwater Xi3-55FW 48" 12V        1 499 € - -
Xi3 Freshwater Xi3-55FW 54" 12V        1 499 €       1 665 € -
Xi3 Freshwater Xi3-70FW 54" 24V        1 895 €       2 110 € -
Xi3 Freshwater Xi3-70FW 60" 24V -       2 110 € -
Xi3 Saltwater Xi3-55SW 48" 12V        1 689 € - -
Xi3 Saltwater Xi3-55SW 54" 12V        1 689 € - -
Xi3 Saltwater Xi3-55SW 60" 12V        1 689 € - -
Xi3 Saltwater Xi3-70SW 54" 24V        1 929 € - -
Xi3 Saltwater Xi3-70SW 60" 24V        1 929 € - -
Xi5 FreshWater Xi5-55FW 45"12V  -  - 2 315 €
Xi5 FreshWater Xi5-55FW 48"12V  -  2 099 € 2 315 €
Xi5 FreshWater Xi5-55FW 54"12V  -  2 099 € 2 315 €
Xi5 FreshWater Xi5-80FW 45"24V  -   -  2 829 €
Xi5 FreshWater Xi5-80FW 54"24V  -   -  2 829 €
Xi5 FreshWater Xi5-80FW 60"24V  -   -  2 829 €
Xi5 FreshWater Xi5-105FW 54"36V  -   -  2 959 €
Xi5 FreshWater Xi5-105FW 60"36V  -   -  2 959 €
Xi5 SaltWater Xi5-55SW 54"12V 2 259 €  -   - 
Xi5 SaltWater Xi5-55SW 60"12V 2 259 €  -   - 
Xi5 SaltWater Xi5-80SW 48"24V 2 585 €  -   - 
Xi5 SaltWater Xi5-80SW 60"24V 2 585 €  -   - 
Xi5 SaltWater Xi5-105SW 60"36V 2 670 €  -   - 

  

Kuidas valida paadile sobiv vöörimootor?

Nüüd tahad Sa kindlasti teada, missugune mootor oleks näitajatelt Sinu paadile sobivaim. Lisame selleks siia veel paar lihtsat tabelit, mille abil saad otsustada, missugune mootor just Sinu paadile sobib. 

Sobiv tõukejõud ja tööpinge lähtudes paadi kaalust ja pikkusest

Paadi kaal (koos reisijatega) kg kuni 1000 1000-1300 1300- 1700 1700-2400
Paadi pikkus, m 4,0 - 5,1m 5,1-5,4m 5,4 - 6m üle 6 m
Soovituslik tõukejõud, lbs 55 70-80 80 105
Mootori tööpinge 12v 24v 24v 36v

 

Jala soovituslik pikkus lähtudes vööri kõrgusest
Vööri kõrgus veepinnast Jala pikkus
Alla 60cm 45"
55-70cm 48"
65-80cm 54"
Üle 80cm 60"

Kui Sinu paat on tabeli järgi nö kahe grupi piiri peal, siis on mõtet vaadata ka muid näitajaid - nt suurema tuuletakistusega veepealse osa puhul (topeltkonsool, sõidukatte sage kasutamine, kõrgemad pealisehitised, veespordikaared jne) võiks valida jõulisema, suurema tööpingega või pikema jalaga versiooni.  

 

Paigaldusest.

Elektrimootori soetamise ja paigalduse puhul on oluline enne läbi mõelda, kuidas seda kasutama hakatakse. Kui elektrimootorit plaanitakse sageli peale kasutamist maha võtta (kas paadikatte paigaldamiseks või kriminaalsete kalduvustega kaaskodanike ahvatluste vältimiseks), siis tuleks kindlasti kasutada paigaldamisel kiirkinnitusplaati. Sel juhul on mootor eemaldatav vähem kui minutiga.

Suuremat kiirkinnitusplaati kasutades on ka oluliselt lihtsam paigaldada vöörimootor õigesse asendisse, et ta vette lastes oleks veepinnaga võimalikult risti. See on mootori paigalduse juures sageli kõige keerulisem ülesanne, kuna paatide (eriti vanemate plastikpaatide) vöörid on väga erineva kuju ja suurusega. Tihti tuleb vöör veidi ümber ehitada või teha mõni vajalik lisatükk, et mootor saaks kinnitatud tugevasti ja õiges asendis. Igal juhul on mõistlik enne ostmist selles osas nõu pidada. Kui endal ei ole soovi paigaldust ette võtta, siis aitame Sind meeleldi.

Kui toiteaku ei asu paadi ninas ja pole lihtsasti ligipääsetav, siis on mõistlik paigaldada voolujuhtmetele mootori lähedale veekindel vahepistik. Suvaline seinapistik ei sobi, sest mootori voolutarve suurematel koormustel võib olla üle 50 ampri ja tavapistik võib minna kuumaks ja hakata sulama või minna põlema. Sama kehtib juhtmete kohta, millega vool akust mootorini vedada. Selleks on sobilik kummiisolatsiooniga vaskjuhe, mille ühe soone ristlõige on vähemalt 10mm2.

Tark on paigaldada ka 60A veekindel kaitse juhtudeks, kus mootoril tekib ülekoormus. Näiteks rohtu või mõnda võrku kinnijäämisel võib ilma kaitsmeta mootor läbi põleda. Sulavkaitse on soodsam, aga eeldab tagavarakaitsme kaasas kandmist. Automaatkaitse on sellevõrra mugavam.

Igal juhul on mõistlik enne mootorikomplekti ostmist paigalduse osas nõu pidada. Kui endal ei ole soovi paigaldust ette võtta, siis aitame Sind meeleldi.

 

Ühendamine kajaloodiga.

Nii Xi3 kui Xi5 mootoreid saab panna koostööd tegema Lowrance Elite Ti (alates 7“) ja HDS seeria kajaloodidega. Selleks on vaja paadis ehitada NMEA 2000 andmevõrk ja osta elektrimootori võrku ühendamiseks Gateway juhtmekomplekt.

 

Kasuta kestvusakusid.

Akudest ehk niipalju, et elektrimootori tarbeks tasub kasutada eraldi kestvusvooluakusid. Ei ole mõistlik kasutada üht ja sama akut nii bensiinimootori käivitamiseks kui elektrimootori toiteks. Pika päeva jooksul võib see aku elektrimootoriga juristades ootamatult tühjaks saada, ja suurema ning käsikäivituseta bensiinimootori puhul oletegi merehädas. Lisaks ei talu kestvusakud hästi käivitamist, ükskõik mida kirjad selle aku peal väidavad. Kui kasutate eraldi akusid, siis tasub kajaloodi-plotterit toita käivitusaku pealt, sest see reeglina kalalkäiguga tühjaks ei saa. Ja võib olla on seda õhtul vaja, et pimedas või udus turvaline kodutee üles leida. Tihti soovitakse, et bensiinimootori generaator laadiks sõidu ajal automaatse ümberlülitamisega mõlemat akut. See on loomulikult teostatav, aga tasub tähele panna, et bensiinimootori generaatorite laadimisvool on tavaliselt 10-15 amprit ja selleks et 100Ah kestvusaku ka pooleldi täis laadida, kuluks mitmeid tunde hoogsat sõitu. Mis Eesti väikeste veekogude ja vahemaade juures eriti tavapärane ega vajalik pole.

Seetõttu tasuks omada korralikku veekindlat piisava vooluga laadijat (CTEK, Victron vms), kinnitada see paati ja tuua pikendusjuhtmega vajadusel elekter sadamas või seisupaigas paadi juurde. Või võtta kestvusaku iga kord kaasa ja laadida kodus korralikult täis.

Akude kestvuse kohta saame öelda, et 5.4m 500 kg Busteri paat koos varustuse ja 3 mehega suutis MotorGuide Xi5 55lbs 12V mootori ja 100Ah akuga Emajõe kevadises voolus kohapüügil 8.5 tundi paigal püsida. Samasuguse mootoriga 4m 200kg paat + 2 meest koos varustusega ei saanud Emajõel 80Ah akut ka 14 tunniga tühjaks sõidetud. Kel vaja mitmepäevast elektrivaru, siis võib ju lihtsalt 2 või enam akut paigaldada. 24V või 36V mootorite puhul tuleb seda nagunii teha.  

 

Kokkuvõtteks.

GPS-toega elektrimootorid on asendamatud abimehed spinninguga kalastajatele, kellele meeldib liikuv kalapüük erinevates paikades. Tänu MotorGuide Xi3 mootorite turulejõudmisele ja soodsale hinnale on sellised mootorid järjest suurema hulga kalastajate püsivarustuses, tehes kalastamise mugavamaks ja vähendades muudele tegevustele kuluvat aega. Kui soetamisel ja paigaldamisel kõik korralikult läbi mõelda, saadakse endale asjalik abivahend hulgaks aastateks ja paljudeks kalalkäikudeks. Kalaretke töötajad on meeleldi valmis jagama oma kasutuskogemust ja andma nõu ning pakkuma abi GPS-ga elektrimootorite soetamisel ja paigaldamisel.