
Tänapäeval võib paat koos oma lugematute navigeerimis- ja muude elektrooniliste seadmetega juba kosmoselaeva meenutada. Seetõttu tuleb väga hoolega läbi mõtelda, kuidas kõik need komponendid koos töötavad. Ei ole harv, kui paadile on aja jooksul erinevaid seadmeid lisatud sellisel hulgal, et tehase poolt ette nähtud aku ja/või juhtmestik ei pea koormusele vastu. See võib kergemal juhul kaasa tuua kiiresti tühjenenud aku, halvemal korral isegi tulekahju.
Veesõidukit omandades või ümber ehitades tasub alati tegevusi vähemalt paar aastat ette mõelda, kas ja kui palju lisaseadmeid on plaanis paigaldada. Sellest lähtuvalt tuleks planeerida kogu juhtmestik alustades aku(de)st ja lõpetades muude elektrit tarbivate seadmetega. Kui paadil on näiteks suurema ekraaniga kajalood, lisaplokkidega andurid, helisüsteem, külmkapp jne. siis soovitame paadile lisaks mootoriakule paigaldada eraldi mahtuvusaku selle tarbeahela toiteks.
Tarbeaku ja paadiaku on võimalik paadile paigaldada viisil, kus nad on üksteisest sõltumatud. See tähendab, et ühe aku tühjenedes jääb teine täis. Probleemseks võib jääda sellisel juhul laadimine, kuna laadimisahela kaudu puutuvad akud ikka omavahel kokku. Sellise olukorra vältimiseks on võimalik kasutada isolaatorplokki. Läbi isolaatori toimub laadimine vaid ühesuunaliselt ja tarbimisel on välditud voolu liikumine ühelt akult teisele.
On ka olemas laadimisreleed, mille puhul laadimisvoolu tekkimisel akud ühenduvad paralleelselt. Sellise süsteemi puhul tuleb kasutada identseid akusid.
Sageli võib tunduda, et ideaalne oleks akusid laadida päramootori generaatori abil, mis on ju paadis vähegi suuremal mootoril nagunii olemas. Kui paadis on voolu tarbimine suur ja kasutusel mitu akut, siis võib mootori laadimisest lihtsalt väheks jääda ja akud on pidevalt alalaetud seisus. See mõjub pikemas plaanis akudele halvasti. Soovitame sellisel puhul neid eraldi juurde laadida või lisada nn "kaldavoolu" abil laadimise võimalus.
Kaldavoolu lahendusi on erinevaid. Tavaliselt paigutatakse laadija statsionaarselt akude juurde panipaika ja ühendatakse otse akudele. Laadija toitejuhe ühendatakse otse tavalisse 220V pistikupessa. Variant on ka lisada kaldavoolu pistik koos eraldi toitekaabliga.
Keerukamatel juhtudel kui osa paadi vooluahelast/akudest on 24V või 36V pingega (nt jõulisematel vöörimootoritel), või kui kasutatakse samaaegselt eritüübilisi akusid (Käivitusaku, mahtuvusaku, LiFEPO4 liitiumakud), võib olla vajalik mitme erineva laadija või pingemuundurite kasutamine.
Erinevatest akudest võid lugeda siit.
Meie tehnikutel on paljude aastate kogemus paatide ja väikelaevade elektrisüsteemide ümberehitamisel. Kui Su paadi elektrisüsteem meenutab ämblikuvõrku ja Sul pole halli aimugi, millise aku külge on üks või teine seade ühendatud, kas ja kus asuvad kaitsmed ja kuidas süsteeme osadena või tervikuna välja lülitada, siis oleme sinust vaid ühe e-maili: teenindus@kalaretk.ee või telefonikõne +372502978 või +372 53583348 kaugusel.