Minn Kota vöörimootorid

21.05.2019
Minn Kota vöörimootorid

Ühes eelmistest artiklitest lahkasime MotorGuide GPS-ga vöörimootoreid ja rääkisime Minn Kota mootoritest vaid põgusalt. Nüüd on aeg see võlg klaarida, ja anda ka Minn Kota vöörimootoritest veidi põhjalikum ülevaade. Sest on ju Minn Kota vastav tootegrupp märksa kirjum. Hoiatame lugejat juba ette, et kõik käesolevas artiklis antud hinnangud ja võrdlused on subjektiivsed ja tuginevad meie poolt viimasel 3 aastal müüdud ja enamasti ka paigaldatud mõnekümne MotorGuide ja Minn Kota GPS-ga vöörimootori paigaldamise, häälestamise ja osalt ka kasutamise kogemustele, samuti infole ja tagasisidele, mida oleme müüdud vöörimootorite kohta saanud oma klientidelt.

Aga nüüd siis täpsemalt asja juurde.

Minn Kota vöörimootorid jagunevad laias laastus kaheks – Euroopas levinumad tavakinnitusega mudelid (Powerdrive, Terrova ja Ulterra) ja USAs populaarsed pika kinnituskronsteini ja tõsteabi amortisaatoriga mudelid (Maxxum, Fortrex ja Ultrex). Kuna lubasime rääkida vaid nutikatest GPS-funktsiooniga mudelitest, aga Maxxum ja Fortrex nende hulka ei kuulu, siis on meil põhjust siinkohal lähemalt tutvuda 4 tooteperekonnaga – Powerdrive, Terrova, Ulterra ja Ultrex.

Enne kui läheme juba erinevaid mootoreid lahkama, siis on oluline end kurssi viia tootjapoolsete terminitega, et mootorite erisustest täpsemalt aru saada.

 

Kuidas õige mootor üles leida?

Juba esmasel vaatamisel märkab tähelepanelik huviline, et nagu MotorGuidel, nii on ka Minn Kotal mootoreid nii valget kui musta värvi. Ja õnneks on siinkohal täpselt sama loogika – valged mootorid sobivad sõitmiseks nii tulisoolases ookeanivees kui ka magevees, musta värvi mootorid on mõeldud magevette, aga ajavad suurepäraselt asja ära ka meie magedas Läänemeres, kuni Taani väinadest väljapoole ei tüki. Tootenimes kasutab Minn Kota soolase vee mootorite eristamiseks sõna RIPTIDE. Kui see sõna on lisatud (nt Riptide Terrova või Riptide Ulterra), on tegemist valge mereveemootoriga ja kui ei ole, siis musta mageveemootoriga.

GPS-ga mootorite nimest leiab alati termini iPilot või iPilot Link. iPilot tähendabki seda, et mootor on teadlik oma asukohast ja on suuteline enda sisemise GPS-i abil toimetama – püsima paigas kindlas punktis, leidma üles salvestatud punkte jne. iPilot Link tähendab aga seda, et vastavas komplektis on olemas ka vajalik tarkvara ja juhtmed, ühendamaks mootorit Humminbirdi Helixi või Solixi kajaloodiga, mille ekraanilt on siis vastavat mootorit võimalik veel eriskummalisemaid trikke tegema panna – näiteks sõidutama paati kindla diameetriga ringi mööda või trollima paadiga piki kajaloodi sügavuskaardil toodud samasügavusjooni. Oluline on siinkohal märkida, et lisaks vajalikele ühendusjuhtmetele ja tarkvarale erinevad iPilot ja iPilot Link paketid ka erinevate pultide poolest. iPilot-paketiga mootoritel on kaasas väiksem, must-valge ekraaniga ja patareitoitega juhtimispult. iPilot Link-paketi pult on veidi toekam ja lisaks nuppudele ka värvilise puutetundliku ekraaniga. Seda pulti toidab aku, ja seetõttu on tal kaasas ka spetsiaalne laadimisjuhe. Tasub veel lisada, et kõiki Bluetoothiga mootoreid saab juhtida ka oma nutitelefonist, kui vastav äpp alla laadida.

Aga ülalmainitud distantsjuhtimispuldid näevad siis välja sellised:

Tootjatel on tavaks osadesse mootoritesse integreerida ka kajaloodiandureid. Seda on teinud ka Minn Kota, kes tähistab praegu saadaolevates mootorites neid andureid tähekombinatsioonidega US2 ja MDI. US2 tähistab universaalset sonarit, mis on olemuselt harilik allavaatav kahesageduslik 83/200 andur. Sellisest andurist suudavad tegelikult aru saada lisaks Humminbirdile ka Lowrance, Garmin ja veel mõned teised vähemlevinud kajaloodid. Kuna pistikud sobivad vaid Humminbirdiga, siis tuleb selle anduri kasutamiseks juurde osta sobiv adapter ehk siis juhtmejupp, millel ühes otsas ühe ja teises teise tootja pistik. Elektrimootorisse integreeritud andur pole tegelikult mõeldud ühendamiseks Sinu juhtpuldi juures asuva põhikajaloodiga (kui elektrimootor veest väljas, siis see ju ei näita!), vaid võimaliku vööris asuva lisaekraaniga, millelt saaks infot vööris asuv(ad) püüdja(d). MDI andur on Humminbirdi poolt välja arendatud uuenduslik 1000 kHz (1 MHz) Mega Down Imaging – tüüpi andur. Kuna megahertsise sagedusega andureid teistel kajalooditootjatel pole (nad on pildikvaliteedi parandamiseks valinud teised tehnoloogilised lahendused), siis suudab MDI anduriga ühenduda vaid uuemat sorti Humminbirdi Helix/Solix Mega-klassi kajalood.

Mootori võimsust näitab number mootori nime taga: 45, 55, 80 või 112 lbs (naela) tõukejõudu. Harjumuspärasematesse ühikutesse pannes võib arvestada, et 55lbs mootor on 1.5 hobujõudu ja 112lbs ca 3 hobujõudu. 45lbs ja 55lbs mootorid on 12V nimipingega, 80lbs 24V pingega ja 112lbs lausa 36V pingega. Ehk siis nende toitmiseks tuleb paati paigutada vastavalt kas 1, 2 või 3 akut, millest igaüks annab välja 12V. Kuna üks tavaline 12V ja 100Ah kestvusaku kaalub vahemikus 25-28 kg, siis on 24V või 36V mootori kasutamisel mitme aku puhul lisakaal väiksema paadi puhul juba märgatav.

Mootori jalgade pikkused varieeruvad nii mootori tüübiti kui ka soolase ja magevee versioonist sõltuvalt. Kui väiksema võimsusega PowerDrive mootoreid tehakse vaid 48“ ja 54“ jalgadega, siis Terrova ja Ulterra puhul on jalapikkusteks 45“, 54“ ja 60“, millele Riptide versioonis lisanduvad ka 72“ jalaga mudelid. Teistsuguse konstruktsiooniga Ultrexil on 54“ jala asemel kasutuses 52“ jalapikkusega variant, 45“ ja 60“ variandid on analoogilised ülejäänutega. Jalapikkuse valikul peab kindlasti arvestama, et vees seisva paadi vööri kinnitatud mootori sõukruvi vähemalt 30-40 cm allapoole veepinda jääks. Kõrgemale saab seda vajadusel alati tõsta, langetamisel ongi just jala pikkus see mis piiri ette paneb.

 

Powerdrive - suurimaks plussiks madal hind

Powerdrive on Minn Kota vanim ja odavaim GPS-ga vöörimootorite seeria, mida on vahepeal ka uuendatud. Kasvava konkurentsi tingimustes on püütud sellest teha hinnaeelisega toodet – kõige väiksema võimsusega ja lihtsama, 45lbs võimsusega ja pisikese võimalustevaese Micro Spot Lock puldiga on suudetud selle mootori müügihind langetada alla maagilise 1000.- EUR piiri – lausa 995.- euroni. Samas tasub meenutada, et odavat ja head asja ostes tuleb sageli teha 2 ostu – algul ostad odava ja teisel korral hea. Ise pole me seda mootorit vee peal katsetanud, aga paigaldustest on jäänud silma küllalt odavad ja robustsed lahendused. Mootori lukustus toimub lihtsa vedruga plastist „konksu“ abil ja nõuab nii veeskamisel kui väljavõtmisel üksjagu hoolikust ja ka jõudu. Lisaks pole tähelepanu pööratud mootori tasakaalustamisele jala (pikitelje) suhtes, nii et külmal ajal või märja käega on mootorit õiges asendis üles tõmmata ja lukustusasendisse saada üsna tülikas ja nõuab vahel ka teise käe appi võtmist.

USA kasutajafoorumeid lugedes ei ole Powerdrive just omanike lemmik ega saa kasutusmugavuse osas eriti kõrgeid hindeid. Ka GPS-i täpsus ja ühendumisstabiilsus jätavad soovida. Suuremal veekogul pole sellest ju lugu – 4-5 meetrit siia-sinna pole tajutav vahe – aga kui on vaja meetri täpsusega seismist kitsamal jõel, randi peal, mõne põõsa kõrval, vertikaaljigimisel ka täpselt kala kohal, siis tuleks valida mõni kvaliteetsem, täpsem, mugavam ja vaiksem mootor. Kui see üks odavaks tehtud 45lbs mootor välja arvata, siis teiste Powerdrive-de hind algab juba 1555.- EUR-st, ja selle hinna kanti on turul ka juba märksa paremad valikud olemas. Isegi Terrova algab vaid 100 EUR kõrgema hinna juurest.

Powerdrive kohta tuleks veel mainida, et seda ei saa kajaloodi ekraanilt juhtida – iPilot Link versioone Powerdrivele lihtsalt ei toodeta. Powerdrivest on olemas on nii musta värvi magevee, kui valged „riptide“ merevee mootorid. Powerdrive mootorivaliku leiad siit.

 

Terrova - tõsise kalamehe valik

 Minn Kota Terrova on mootor, mida kasutajad kiidavad. Sestap on selle mudelivalik ka päris suur – hetkel on hinnakirjas 24 erinevat mudelit, nii 55lbs (12V), 80lbs (24V) kui 112lbs (36V) võimsusega. Arvestades erinevate jalapikkustega 45“, 54“, 60“ ja 72“, erinevate (US2 ja MDI) anduritega või ilma nendeta, juhtmega jalapedaaliga või ilma, iPiloti või iPilot Linki variantidega ja mustade magevee ning valgete „riptide“  merevee-mudelitega, siis peaks küll pea iga GPS-ga vöörimootori huviline siit oma vajadusetele vastava mootori leidma.

Hindki varieerub vahemikus 1655.- kuni 3395.- EUR. Terrova täpsus ja tehnilised lahendused on Powerdrivest ikka tublisti paremad, samal ajal kui odavama otsa mudelite hind Powerdrivega pea võrdne, mistõttu seda mootorit julgeme Minn Kota fännidele küll rahuliku südamega soovitada. Sõltuvalt iPilot või iPilot Link variandist on Terroval kaasas erinevad ekraaniga puldid, mis annavad reaalajas tublisti infot ja lisavad kasutusmugavust. Kindlasti on tegemist Minn Kota müüduima vöörimootorite perekonnaga. Terrova mootorivaliku leiad siit.

 

Ulterra – kasutajasõbralik ja täpne tippmudel

Ulterrat teavad ju kõik – isegi kui nimi pole meelde jäänud, siis on 99% kalamehi näinud reklaamvideot, kus enesekindel kalamees oma kinnitamata paadi treileri pealt hoogsalt eemale vette ujuma tagurdab, ja siis kolleegide silma all puldist vöörimootori vette laseb ning sellega paadi jälle paadisilla äärde kutsub. Kui tahate oma Ulterraga sedasama teha, siis üks väike vihje – mootori külje peal on pisike nupp, kuhu on kirjutatud ON/OFF. Ärge unustage seda enne paadi vettelükkamist sisse lülitada, muidu mootor pulti ei kuula ja jääte kolleegide asemel ise oma kaugemale triivivale paadile rumala näoga kaldalt järele vaatama.

Aga nagu öeldud – Ulterra on hetkel turul ainuke selline vöörimootor, mille juurde ei pea tema vette laskmiseks või töösügavuse muutmiseks kohale minema, sest seda saab teha puldist paari nupuvajutusega. Lisaks mugavusele ka turvaline, kui teie paadil on näiteks vöörikajut, millest peaksite mööda libedat ja kõikuvat parrast iga kord (ka suure lainega) mööda ronima, kui tahaksite vöörimootorit käsitsi vette lasta. Kuna sellise mitmekülgse automaatika jaoks on vaja erinevaid mootoreid, mis teie eest töö ära teevad, siis on neile loomulikult vaja ka veidi rohkem energiaressurssi. Sestap tehakse Ulterrat vaid 80lbs (24V) ja 112lbs (36V) mudelitena. Kuna tootevalikus on 20 erinevat Ulterrat  - jalapikkustega 45“, 54“, 60“ ja 72“, US2 ja MDI anduritega, pedaalita või ilma, musti ja valgeid, iPilot Linkiga ja ilma selleta – siis peaks neistki igaüks endale sobiva suutma leida.

Tippmudelile omaselt saate Ulterraga teha igasuguseid nippe ja trikke, eriti kui olete soetanud iPilot Linkiga mudeli, mille komplektis on värvilise puututundliku ekraaniga pult, ja ühendanud selle oma Humminbirdi Solix kajaloodiga. Nende trikkide kirjeldamine läheks siinkohal pikale, aga komplektis on kaasas värviliste piltidega põhjalik juhend, mille abil saate ennast vee peal korralikult välja elada.

Kogu see lõbu muidugi päris tasuta pole – Ulterrade hinnavahemik kõigub 2995.- EUR kuni 3995.- EUR-ni. Aga asi on ka seda väärt, ja ka neid mootoreid ilmub iga aastaga järjest rohkem kalastajate „tänavapilti“. Ulterrade mootorivalik on leitav siit.

 

Ultrex – võistlejate valik

Ultrex on USA-s populaarne mudel, mis erineb eelnimetatutest oma kinnituse poolest. Pikk relsi ja kompensaatoriga kinnitus teeb mootori vettelaskmise ja väljavõtmise märksa kiiremaks, kergemaks ja mugavamaks, mis on oluline võistluspüüdjatele, kel iga sekund arvel. Ultrexiga varustatud paadid olid kasutusel ka 2019.a. algul Lõuna-Aafrika Vabariigis toimunud MM-võistlustel spinningupüügis ja jätsid Eesti võistlejatele hea mulje.

Ultrexeid toodetakse vaid musta värvi magevee-versioonidena, 80lbs (24V) ja 112lbs (36V) võimsusega, 45“, 52“ ja 60“ jalgadega ja US2 ning MDI anduritega. Nagu võistlejatel ikka, on käed-vabad teema oluline, ja sestap Ultrexil ka juhtmega jalapedaal komplektis. Hinnavahemik 2995.- kuni 3895.- EUR. Ultrexid leiad siit.

 

Veidi ka paigaldusest

Minn Kota vöörimootorite paigaldus ei erine oluliselt MotorGuide vöörimootorite omast. Huvitav on see, et mõlema tootja mootoritel saab kasutada ühtesid ja samu kiirkinnitusplaate, kuna mootorite kinnitusaugud klapivad. Seetõttu peame parimaks MotorGuide alumiiniumist kinnitusplaati ka Minn Kota mootorite puhul, eriti kui paadi vöör on keerukama disainiga.

Kindlasti tasub ostes mõelda ka sellele, et toitejuhtmetele tuleks lisada 60A alalisvoolukaitse (soovitavalt veekindel ja automaatne) ja mootori mahavõtmiseks ka vahepistikud toitekaablile, kui mootori toitejuhe just otse akuklemmideni ei ulatu. Akusid võib kasutada väga erinevaid, aga need peaks kindlasti olema süvatühjenevad, mitte käivitusakud. Enamasti piisab 12V mootorile 100Ah päevas (oleneb muidugi paadist, keskkonnatingimustest ja kasutusintensiivsusest) ja 24V mootorile 2 x 100Ah päevas. Sellise suhteliselt suure akupargi kasutamiseks peab olema ka korralik laadija, et akud kahe püügipäeva vahelise ööga jälle täis laadida. Iga 100Ah kohta peaks arvestama ca 10A laadimissuutlikkusega. Minn Kotal on olemas ka 2 ja 3 kanaliga laadijad, mis on mõeldud vastavalt 24V ja 36V mootoritele ja suudavad igasse kanalisse samaaegselt 10A välja anda.

Uuematel Terroval ja Ulterral tuleb lisaks mootorile paigaldada paati ka väike lisaandur, mis vajab samuti 12V toidet, mootoriga „paaritamist“ ja koos mootoriga kalibreerimist. Üksikasjalikud juhendid selle kohta on vastava mootoriga kaasas.

Ja kui eeltoodud jutt veidi keeruline tundus, siis oleme paigaldusega valmis meeleldi aitama, sest teeme seda nagunii ju pea iga päev. Küsida saad siit.

 

Kivi kotti, ja veee peal näeme!

 

Koit Kikas

Kalaretk OÜ